A fogyasztók számára közvetlenül semmilyen hatása nincs annak, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) április 1-től folytatja a mobilszolgáltatókra vonatkozó nagykereskedelmi hívásvégződtetési díj csökkentését. A drasztikus szabályozói döntés azonban szélesebbre nyithatja a kaput a jelenleg elvétve kínált általánydíjas csomagok felé.
Kiverték a biztosítékot
A döntéssel kapcsolatban tartott sajtótájékoztatón Karas Mónika, az NMHH vezetője nem tagadta, hogy “a szolgáltatóknál kiverte a biztosítékot a hívásvégződtetési díj szabályozása”. Ugyanakkor az reméli, hogy mindez a fogyasztók számára hasznos, új szolgáltatási csomagok indítására ösztönözheti a telkókat.
A hívásvégződtetési díjakat a szolgáltatók egymás felé számolják el, amennyiben egy telefonáló a másik félnél lévő előfizetővel beszél. A végződtetési díjat (amely nem lehet magasabb, mint a határozatban megfogalmazott összeg) a hívó fél szolgáltatójának kell fizetnie a hívott fél szolgáltatója felé, percenkénti elszámolással.
Április elsejétől így a jelenlegi, 2013 januárja óta érvényben lévő 7,06 forint/perc 1,71 forint/percre mérséklődik. A hívásvégződtetési díjak csökkentése egy európai keretszabály mentén történik szerte a kontinensen, de a tagállamokban jelentős eltérések vannak. Így történhetett meg, hogy a jelenleg érvényben lévő tarifával Magyarország számít a legdrágábbnak, de a 76 százalékos csökkentést követően már a második legolcsóbb ország leszünk.
A legnagyobb jár a legrosszabbul
A drasztikus csökkentés természetesen a nagyobb szereplőknek kedvezőtlen, hiszen a több előfizető miatt hozzájuk érkezik arányosan a legtöbb ilyen díj. Így a mostani döntéssel leginkább a piacvezető Magyar Telekom feje fájhat, miközben a kisebb szereplők terhei csökkenhetnek. Utóbbiak közé tartozik az a három szolgáltató is, amelyek a határozattal egy időben kerültek a szabályozói körbe: a UPC Magyarország Telekommunikációs Kft., a Netfone Telecom Távközlési Szolgáltató Kft. és a Tesco MBL Távközlési Zrt.
Ugyanakkor az is igaz, hogy ez a díj az eddigi magas tarifa mellett sem szerepelt jelentős tételként a bevételek között, hiszen a távközlési cégeknél ez jellemzően nem érte el az 1 százalékot. Ami a fogyasztókat illeti, ez a lépés közvetlenül nem érinti őket, de közvetetten már lehetséges, hogy profitálhatnak a változásból. A hívásvégződtetési díjak alacsony szintre nyomása ugyanis lehetővé teszi, hogy a távközlési cégek még több általánydíjas, akár korlátlan telefonálást is magában foglaló konstrukcióval lépjenek piacra.
Vélemény, hozzászólás?